Linjateräksen tavoitteena uuden palveluhallin rakentamisessa oli mahdollisuus tarjota suomalaisille vientiyrityksille uudenlaisia, laajempia, kotimaassa toteutettavia palvelukokonaisuuksia ja sitä kautta mahdollistaa mm. lisää työpaikkoja ja entistä ympäristöystävällisempiä tapoja toimia direktiivien mukaisesti. Jo lyhyellä aikavälillä voidaan sanoa, että siinä on onnistuttu.
Lue alta projektin tarkemmista vaiheista lisää.
Ensimmäinen vaihe: palveluhallin rakennus
Hanke oli Linjateräs Oy:n laajemman vaiheittaisen kehittämiskokonaisuuden ensimmäinen etappi, joka sisälsi palveluhallin rakennusinvestoinnin koneineen ja laitteineen sekä prosessinohjauksen investoinnit. Investointi toteutettiin suunnitellusti ja se palvelee nyt asiakkaita, joiden liiketoiminnasta suuri osa on vientiä.
Tukena hankkeeseen saatiin EU:n myöntämää EAKR-rahoitusta (Euroopan aluekehitysrahasto) ja tukiprosessin hoiti ELY-keskus.
Parantuneet kilpailuedellytykset
Asiakkaiden kilpailuedellytykset ovat parantuneet ja uusia asiakkuuksia on saatu uusilta alueilta. Uusi prosessinohjaus ja varastonhallintajärjestelmä on integroitu ERP:n mikä on tehostanut toimintaa merkittävästi.
Kestävän kehityksen käytännöt liiketoiminnan apuna
Hankkeessa rakennettiin CSRD/ESRS-periaatteita noudattava toimintamalli kestävän kehityksen käytäntöjen soveltamisesta liiketoimintaan. Malli sisältää ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden periaatteet direktiivin mukaisesti.
Luotettava valinta alihankkijaksi suurille yrityksille
Linjateräs pystyy nyt noudattamaan direktiivin raportointistandardia ja on turvallinen valinta alihankkijaksi suurille yrityksille, joilla on velvollisuus raportoida CSRD/ESRS-vaatimusten mukaisesti. Tämä tukee myös suomalaisten vientiasiakkaiden asemaa suhteessa loppuasiakkaisiin, parantaen kestävyyttä ja taloudellisuutta valmistus- ja käyttövaiheessa.
Työllistävä vaikutus
Hanke on mahdollistanut jo noin 10 uuden työntekijän palkkaamisen. Suurimman positiivisen vaikutuksen tuo suomalaisten vientiyritysten kilpailukyvyn paraneminen, mikä luo lisää työpaikkoja.
Vastaus markkinan kysyntään
Hanke toteutettiin asiakkaiden tarpeiden mukaan luotettavan arvoketjun ylläpitämiseksi. Palveluhallin rakentaminen vastasi markkinakysyntään, parantaen asiakasyritysten kilpailukykyä etenkin nopeampien toimitusaikojen ansiosta. Projekti eteni suunnitellusti ja palvelee nyt asiakkaita täydellä volyymilla.
Kohti seuraavia vaiheita
Hankkeen ensimmäisen vaiheen aikana on vahvistunut käsitys siitä, että Suomeen tarvitaan uusi ympäristöystävällinen ja energiatehokas pinnoitusmenetelmä korvaamaan suuripäästöisiä ja energiaintensiivisiä vanhoja pinnoitusmenetelmiä.